tiistai 29. maaliskuuta 2016

Intia osa 2

24.5.2015

Viime maanantaina oli taas matkustuspäivä, kun jatkettiin matkaa Varanasista eteenpäin. Tarkotushan oli aamulla herätä kattomaan auringonnousua, mutta eka meikä valvo yöllä monta tuntia ja oksensi, ja sitten vuorostaan Ellu. Nukuttiin siis niin pitkään kun voitiin ja hengattiin hostellilla lähtöön saakka. Asemalle selvittyämme selvis, että juna on ylläripylläri myöhässä, ja tapettiin aikaa turistien _ilmastoidussa_ lipunmyyntihuoneessa. Sit hoksasin, et olin unohtanu pyyhkeen hostellille, joten käytiin hakemassa se vielä. Onneks ei maksa riksat paljoa :D Juna tuli vihdoin kuutisen tuntia myöhässä ja siihen selvittiin (kuten myös asemalta löytyneet kiinalaiset joita vähän opastimme, kun meinasivat väärään junaan astua). Yö meni suuremmitta ongelmitta, tosin aamulla tuntuntuuuuu Ellun puhelin oli kateissa. Oltiin jo varmoja, että se on mennyttä kamaa, mutta joku lapsi tiesi missä se oli. Muksut oli vissiin löytäny sen tippuneena ja ottaneet leikkikaluks - ja kuin ihmeenkaupalla se oli vielä ehjä ja tallessa. Huh.

Agraan siis saavuttiin, tosi paljon aikataulusta myöhässä, mutta kuitenkin. Käytiin ostamassa uudet junaliput Delhiin, kun ei alkuperäseen oltais keretty, ja napattiin riksa Taj Mahalille. Netti oli väärässä ja sillä portilla mihin mentiin ei ollutkaan tavarasäilöä, joten piti taapertaa siinä kuumuudessa rinkkojen kanssa toiseen paikkaan. Noh, saatiin liput ja laukut säilöön ja sisällekin vielä. Tässä vaiheessa olin kyllä ihan kuollu, ku kaamee uupumus ja vessahätä, eikä se paahde todella auttanut asiaan. Että en ehkä ihan täysin osannu arvostaa Tajjin mahtavuutta. Kokoajan joku halus ottaa meidän kanssa kuvia. Ihan tuskaa. Mutta siis hieno paikka se on, ihan oli sen kaiken arvonen :D Se ite rakennus oli kyllä aika pieni sisältä loppujenlopuks.

Sieltä lähtiessä alko hirmuinen myräkkä, vettä tuli täysillä ja hiekka ja roskat puhalsi kovasti. Oli itseasiassa ihan virkistävää istua ja kastua riksassa matkalla takas asemalle. Käytiin syömässä vähän jotain ja odoteltiin junaa kuin kuuta nousevaa. Siinä vaan tuli semmonen kämmi, että kaikki junat oli hirveesti taas myöhässä jonkun vian takia, ja ei oltais varmaan oltu ikinä perillä sillä junalla. Pari jenkkityttöä meidät sieltä asemalaiturilta bongaskin ja värväsivät meidät jakamaan niitten kanssa taksin Delhiin. Toinen niistä asuu Delhissä, niin se osas hommata meille hyvän taksin ja aikamme sitä odoteltua se saapuikin. Eka vähän epäilytti, kun se meni ihme reittejä, mutta isolle tielle päästyä matka meni oikein mukavasti torkkuessa ja vähän jutellessa. Delhiin perille päästiin puolen yön maissa ja ahhh hostellilla oli ihanan viileetä ja meidänkin (oma) huone sen verran hyvin ilmastoitu, että melkein kylmä tuli. Ihanaa :))).

Keskiviikkona oltiin taas melkein hävettävän laiskoja ja jaksettiin lähteä kaupungille vastaa myöhään iltapäivällä. Heti alko ärsyttää riksakuskit ja randomit miehet, jotka ei meitä rauhaan osannu jättää. Mutta Delhiin kyllä tykästyin heti, vaikka ei me kovin pitkälle menty. Ihanan järjestelmällistä (verrattuna muuhun Intiaan) ja melkein semmonen tuttu meininki. Mentiin puistikkoon syömään urakalla jätskiä ja nauttimaan varjosta. Kovin myöhään ei uskaltanu olla, kun se kaupunki on ilmeisesti aika vaarallinen pimeällä varsinkin naisille. Illalla mentiin syömään semmoseen kattoterderaflaan ja superhyvät nuudelit saatiin (eikai Intiassa nyt intialaista pidä syödä...). Sieltä oli mukava katella sitä Pahar Ganjin aluetta, jota travellerighetoksikin kutsutaan, auringonlaskun aikaan. Se on kunnon Vegas kaikkine valotauluineen. Hostellille mennessä ostettiin suklaata ja limua ja mentiin vaan huoneeseen tuijottaa telkkaa. Tuli joku hyvä leffa.

Kun niin laiskoja oltiin edellisenä päivänä oltu, niin torstain oli tarkotus olla supermeganähtävyyspäivä. Suunniteltu turistibussilla kiertäminen oiskin ollu kovin tyyristä, joten tyydyttiin vaan ottamaan riksa vanhaan kaupunkiin. Siellä nähtiin Red Fort ja maksettiin ittemme kipeiks yhteen "must-see" muslimimoskeijjaan menemisestä. Se oli kyllä vaan aika typerää, nimittäin meidät häädettiin sieltä tosi pian pois, kun alko seremonia ja siellä ei naisia tai ainakaan turisteja kattella. Meidän piti ottaaa siellä kengät pois, mutta se lattia oli ihan polttavan kuuma, että oli ihan tuskallista. Ja mun piti laittaa joku kaapu, kun ei ollu tarpeeks pitkät hihat mun t-paidassa. Hmmhmh. Nojaa, sieltä jatkettiin matkaa postin kautta metrolle. Matkattiin ah niin viileässä ja modernissa ja tilavassa metrossa kohti Lotus-temppeliä. Kierrettiin sinne päästyä typerä lenkki, mutta se temppeli oli kyllä tosi cool. Se ei siis sinällään oo minkään yhden uskonnon paikka, vaikka tietty uskonto (Bahaí tms) sen onki rakentanu, vaan se kutsuu kaikkien uskontojen edustajia sinne jumaliaan palvomaan. Siitä arkkitehtuurista tykkäsin oikein paljon. Siellä hetken rauhotuttuamme ja levättyämme lähdettiin takas hostellille, matkalla jätskiä syöden. Illalla oltiin niin väsyjä, että mentiin suosiolla vaan siihen samaan kattoterderaflaan ja vielä kaavoihin kangistuneina samaa ruokaakin syötiin. Heh 8).

1. Kuolaan noita hennatatuointeja! Ihan törkeen hienot ja etenkin toi sulla jalassa oleva on upee 8)

1. Joooooh, ne oli kyllä niin kivoja!! ja ne oli oikeesti tosi hienoja siis silleen intialaistenkin mittapuulla, moni tuli kysymään mistä ollaan saatu niin hienot hennat :D